Friday, November 4, 2011

۲۰ کشور جشنواره «سینما حقیقت» را تحریم کردند

۲۰ کشور جشنواره «سینما حقیقت» را تحریم کردند
در اعتراض به بدرفتاری جمهوری اسلامی با هنرمندان
 جـــرس: به گزارش منابع خبری، تولیدکنندگان و دست اندرکاران ۲۰ فیلم سینمایی، در اعتراض به بدرفتاری جمهوری اسلامی با فیلمسازان ایرانی از حضور در فستیوال فیلم مستند تهران موسوم به جشنواره «حقیقت» خودداری کرده اند.
به گزارش ندای سبز آزادی، این فیلم سازان و سینماگران، با اعلام خبر فوق گفته اند تا امروز ۲۰ فیلمساز از ۳۶ فیلمساز خارجی فیلمهایشان را از این جشنواره پس گرفته اند.
به گفته این منابع خبری این تعداد در روزهای آینده به احتمال زیاد بیشتر هم خواهد شد
مایکل مور از مستند سازان مطرح سینمای جهان نیز که قرار بود، در این جشنواره شرکت کند، از حضور در این جشنواره سر باز زده است.
پنجـمین دورۀ جـشنواره بین المللی فیـلم مستنــد ایـران که به جشنواره "سینما حقیقت" معروف است، از ۱۶ تا ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۰ در تهران با شــعار «بر مدار حقیقت» برگزار می شود.
بنا به اعلام دست اندرکاران این جشنواره قرار بود همچــون سالهای گذشته در این دوره نیز مستـندسازان برجــسته جـهانی در این جشنواره شرکت کنند که با وضعیت موجود احتمالاً تعداد شرکت کنندگان خارجی به کمتر از تعداد انگشتان یک دست برسد.
جمهوری اسلامی طی دو سال گذشته از سوی مجامع مهم هنری جهان متهم به بد رفتاری با فیلمسازان و هنرمندان سینما شده است.
پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری تعداد زیادی از هنرمندان سینمای ایران یا دستگیر شدند و یا تحت بازجویی های شدید قرار گرفتند.
محمد نوری زاد کارگردان و مستند ساز پیشتر حامی حکومت، از جمله نخستین هنرمندانی بود که به جرم نوشتن نامه اعتراضی به رهبر جمهوری اسلامی درباره سرکوب شدید معترضان به نتیجه انتخابات مدت مدیدی را در زندان اوین گذراند و با شکنجه های سنگینی از سوی ماموران حکومتی روبرو شد.
جعفر پناهی یکی از معروفترین کارگردانان ایرانی در جهان دو سال پیش از این به جرم آنکه قصد ساختن فیلمی درباره سرکوب خونبار معترضان به نتیجه انتخابات دستگیر و روانه زندان شده بود.
بنا به حکم دادگاه تجدید نظر، پناهی ضمن گذراندن شش سال زندان، برای مدت بیست سال از ساختن فیلم سینمایی و فعالیتهای سینمایی محروم شده است.
حکم آقای پناهی همزمان با اعلام یکسال زندان برای محمد رسول اف کارگردان مستند ساز سینمای ایران صادر شد.
این همه در حالی رخ می دهد که در شهریور ماه گذشته شش نفر از مستند سازان ایرانی به جرم همکاری با بخش فارسی رادیو تلویزیون بی بی سی دستگیر و روانه زندان شدند.
هفته گذشته نیز مرضیه وفامهر که از تابستان گذشته به جرم بازی در فیلم " تهران من حراج " دستگیر و روانه زندان شده بود، از زندان با قید وثیقه آزاد شد.
رامین پرچمی از دیگر هنرپیشه گان عرصه سینمایی است که در بیست و پنجمین روز بهمن ماه سال گذشته در جریان اعتراضات مردمی بر علیه حکومت جمهوری اسلامی دستگیر و روانه زندان شده است.
این همه در حالی اتفاق می افتد که تعداد زیادی از فیلمسازان ایرانی یا ممنوع الخروج هستند و یا امکان فعالیت هنری در داخل کشور را ندارند.

No comments:

Post a Comment