Saturday, October 29, 2011

چند خبر کوتاه از ایران


هیلاری کلینتون در برنامه نوبت شمای بی بی سی فارسی
https://www.facebook.com/photo.php?v=10150447218301802

واکنش تهران به طرح راه اندازی سفارتخانه مجازی آمريکا برای ايرانيان
علی لاریجانی از سخنان هيلاری کلينتون درباره جنبش های داخل ايران انتقاد کرد.
رييس مجلس شورای اسلامی ايران در نخستين واکنش يک مقام جمهوری اسلامی به سخنان وزير امور خارجه آمريکا در مورد راه اندازی سفارتخانه مجازی برای ايرانيان، اين اقدام را نشانه «تنگنای سياسی» آمريکا دانست و گفت که «اين گونه حرف ها موجب وحدت ملی بيشتر ايرانيان می شود.» علی لاريجانی در اظهاراتی که واحد مرکزی خبر ايران آن را منتشر کرده است، راه اندازی سفارتخانه مجازی آمريکا برای ايرانيان را نشانه «ضيق سياسی»- تنگنای سياسی- ايالات متحده عنوان کرد. هيلاری کلينتون روز چهارشنبه در گفت و گو با دوشبکه تلويزيونی بی بی سی فارسی و صدای آمريکا اظهار داشت: «ما خواستار بهبود روابط با ايران هستيم و می خواهيم از گذشته دور شويم. من عقيده دارم که هر دو طرف از آنچه در ۵۰ سال گذشته رخ داده متاسف هستيم؛ اما ما مايليم بنای يک رابطه خوب را پی ريزی کنيم.» وزير امور خارجه آمريکا افزود: «آنچه که در نظر داريم اين است که به رغم اين واقعيت که رابطه سياسی (با ايران) نداريم من از همين جا اعلام می کنم که يک سفارت مجازی در تهران باز می کنيم. اين وب سايت احتمالا تا پايان سال راه اندازی خواهد شد.» علی لاريجانی در سخنان روز پنجشنبه خود با بيان اينکه نبايد حرف های وزير امور خارجه آمريکا را «جدی» گرفت، از سخنان هيلاری کلينتون درباره جنبش های داخل ايران انتقاد کرد. آقای لاريجانی اظهار داشت: «اگر او منتظر جنبش داخل ايران است بايد بداند که همين جنبش های منطقه نتيجه انقلاب اسلامی ايران است، چرا که انقلاب ايران انقلابی پر تحرک است.» وی افزود: «اگر آمريکاييان تصور می کنند با مشابه سازی می توانند در ايران کاری صورت دهند، بايد بدانند که دچار سوء تفاهم هستند.» وزير امور خارجه آمريکا در گفت و گوی تلويزيونی روز چهارشنبه خود درباره دلايل حمايت نکردن دولت باراک اوباما از «جنبش سبز» در دوران اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوری گفت: «از درون جنبش اعتراضی اين صدا شنيده می شد که آمريکا بايد مواظب باشد طوری عمل نکند که عامل و حامی اصلی اين جنبش جلوه کند چون اعتبار جنبش و امنيت هواداران آن به خطر می افتد.» خانم کلينتون افزود: «فکر می کنم اگر  دوباره اين اتفاق بيفتد، جنبش سبز يا هر جنبش ديگری در ايران هوشمندانه خواهد بود اعلام کند که ما می خواهيم همه دنيا از ما حمايت کند. کاری که مخالفان حکومت در ليبی کردند.» مقام های ايرانی در جريان اعتراض های گسترده به نتايج انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸، کشورهای غربی بويژه آمريکا و بريتانيا را متهم می کردند که در دامن زدن به شورش ها دست دارند و خواهان سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ايران هستند. در جريان اين اعتراض که به شدت از سوی نيروهای امنيتی و بسيج سرکوب شد، دهها نفر جان خود را از دست دادند و هزاران نفر نيز بازداشت شدند. مناسبات ميان تهران و واشينگتن در هفته های اخير بار ديگر دچار تنش شده و مقام های آمريکايی، نيروی قدس سپاه پاسداران را متهم کرده اند که توطئه ترور سفير عربستان سعودی در واشينگتن را طرح ريزی کرده است. آمريکا گفته است که احتمالا مقام های جمهوری اسلامی ايران از انجام اين طرح خبر داشته اند. ايران تمام اتهام ها را رد کرده است

.احمدی نژاد عکس خودش با قذافی را ندیده یا منظور دیگری داشت؟
برخی معتقدند دکتر احمدی نژاد این دیدار را که در حاشیه یکی از اجلاسهای بین المللی و نه در لیبی انجام شده فراموش کرده و برخی دیگر با اشاره به بخش دیگر سخنان او که به "سفر سران کشورهای غربی به لیبی اشاره داشته"، معتقدند مقصود احمدی نژاد این بوده که از 25 سال قبل تا کنون، روسای جمهور ایران به لیبی سفر نکرده اند...در این صورت پرسش این است که مقصود احمدی نژاد از رئیس جمهوری که 25 سال قبل به لیبی سفر و با قذافی دیدار کرده کیست و دکتر احمدی نژاد از بیان این سخنان چه منظوری داشته است؟ اعتدال: امروز رسانه های خبری به نقل از سخنان احمدی نژاد در بیرجند نوشته اند: «در گفت‌وگویی که با خبرنگار آمریکایی داشتم به او گفتم شما با نگاهی به تاریخ 25 ساله انقلاب در می یابید هیچ رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهوری از ایران به لیبی سفر نکرده است گرچه ما با لیبی دعوا نداشتیم و همواره با ملت لیبی دوست بوده ایم اما شما یک رئیس دولت اروپایی و آمریکایی به ما نشان دهید که به لیبی سفر نکرده و با دولت این کشور قرارداد نبسته باشد ،‌ همچنین از رئیس قبلی دولت لیبی که کشته شد استقبال نکرده باشد.» به گزارش خبرنگار "آینده"، هرچند چنین اظهاراتی در متن منتشره سایت ریاست جمهوری از مصاحبه رئیس جمهور با سی ان ان دیده نمی شود، اما این جملات کسانی که تصویر دیدار گرم دکتر احمدی نژاد با قذافی را بارها مشاهده کرده اند، شگفت زده کرد. در این حال، برخی معتقدند دکتر احمدی نژاد این دیدار را که در حاشیه یکی از اجلاسهای بین المللی و نه در لیبی انجام شده فراموش کرده و برخی دیگر با اشاره به بخش دیگر سخنان او که به "سفر سران کشورهای غربی به لیبی اشاره داشته"، معتقدند مقصود احمدی نژاد این بوده که از 25 سال قبل تا کنون، روسای جمهور ایران به لیبی سفر نکرده اند. در این صورت پرسش این است که مقصود احمدی نژاد از رئیس جمهوری که 25 سال قبل به لیبی سفر و با قذافی دیدار کرده کیست و دکتر احمدی نژاد از بیان این سخنان چه منظوری داشته است؟البته بررسی بیشتر نشان می دهد معاون اول آقای احمدی نژاد هم در دی ماه سال 86 سفری به لیبی داشته و دیداری با قذافی داشته است. بنابر این، برخلاف سخن ایشان، "معاون" ایران به لیبی "سفر" هم داشته است

دیداری که تصاویر آن هنوز در سایت ریاست جمهوری موجود است.

البته مقصود این نیست که در آن برهه دیدار با رهبر وقت لیبی درست بوده یا غلط، بلکه مراد آن است که حوادث سیاسی را همان گونه که رخ داده برای مردم بازگو کنیم، نه این که بعد از سقوط و اعدام قذافی، هرگونه دیدار و ملاقات با او را تکذیب کنیم!
جناب احمدی نژاد باید توجه کند که اگرچه در جمع پرشور و.با صفای مردم ودانش آموزان بیرجندی سخنرانی می کند که ممکن است اطلاعی از سفرمقامات ایران وجهان به لیبی در دهه های اخیر نداشته باشنداما این سخنان از طریق رسانه ها در سراسر جهان منتشر می شود و ممکن است برخی بپرسند کدام رییس جمهور ومعاون رییس جمهور آمریکا به لیبی سفر کرده است؟ نکته جالب دیگر در سخنان احمدی نژاد طرح سناریوی کشتن قذافی توسط دولتهای غربی است چند روز پس از آنست که خبرگزاری فارس در گفتگویی با قاتل وی ، انگیزه و هویت وی را اعلام کرده بود.

حرفهای مهدی خزعلی در نمایشگاه مطبوعات


گفتگویی درباره نقدهای مطرح شده به گزارش احمد شهید با وی


حکم شلاق مرضیه وفامهر به جزای نقدی تبدیل شد
دادگاه تجدید نظر حکم دادگاه بدوی را نقض کرد به گزارش سازمان عفو بین الملل در دادگاه تجدید نظر، حکم ۹۰ ضربه شلاق مرضیه وفامهر، سینماگر ایرانی و همسر ناصر تقوایی، به یک میلیون و دویست هزار تومان جزای نقدی تبدیل شد. بر اساس رای این دادگاه، حکم یک سال زندان دادگاه بدوی هم به سه ماه زندان تقلیل پیدا کرد. خبرگزاری فرانسه هم به نقل از یکی از بستگان خانم وفامهر، که نخواسته نامش فاش شود، گزارش سازمان عفو بین الملل درباره حکم دادگاه تجدید نظر را تایید کرده است. این حکم در حالی صادر شد که خانم وفامهر، دوشنبه دوم آبان ماه پس از بیش از سه ماه بازداشت آزاد شد. خانم وفامهر، اوایل تیرماه به اتهام بازی در فیلم دانشجویی "تهران من حراج" به کارگردانی گراناز موسوی، بازداشت شد و با حکم بازداشت موقت، به زندان قرچک ورامین رفت. پیشتر این بازیگر، طراح لباس و نمایشنامه نویس، به یک سال حبس تعزیری و ۹۰ ضربه شلاق محکوم شده بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس:
احتمالا انتخابات بعدی ریاست جمهوری انجام نخواهد شد
رهبری نفرمودند آینده خیلی دور، بلکه ایشان از آیندای احتمالا دور یاد کردند. بنابراین از این فرمایش ایشان آینده احتمالا نزدیک هم برمی آید... سال آینده بعد از انتخابات پارلمان اگر مقام معظم رهبری تشخیص داده و دستور تشکیل شورای بازنگری را بدهند، ممکن است که ما در سال 91 بتوانیم تعیین تکلیف و با تشکیل رفراندوم کار را تمام کنیم به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه خبری آتی نیوز؛ محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری درباره تغییر نظام سیاسی کشور از ریاستی به پارلمانی گفت: نظام سیاسی ما صرفا پارلمانی نیست بلکه نظامی پارلمانی – ریاستی و در ذیل مقام ولایت فقیه است. در این تغییر احتمالی بخش ریاستی آن حذف شده و قسمت پارلمانی آن تقویت خواهد شد. چون با توجه به اینکه در حال حاضر قدرت بین پارلمان و رئیس جمهور پخش شده و از یک سو رئیس جمهور در قانون اساسی بعد از رهبری دومین مقام رسمی کشور نامیده می شود و از سوی دیگر مجلس را هم در راس امور می دانیم، مشکلاتی برای ما پیش می آید دهقان درباره چگونگی این تغییرات به آتی نیوز گفت: این تغییر فقط در صورتی شدنی است که در مخالفت با اصل نظام سیاسی و مذهب شیعه اثنی عشری و نظام ولایت فقیه نباشد. اگر این ایرادات وجود نداشته باشد، شورای بازنگری توسط مقام معظم رهبری تشکیل می شود و موضوعاتی که باید بازنگری شود مشخص و بررسی می شود و در صورت تاید رهبری معظم انقلاب به رفراندوم عمومی گذاشته می شود. در واقع ابتکار عمل در مورد تغییر قانون اساسی بر عهده رهبر معظم انقلاب است و تغییر یا اصلاح قانون اساسی در اختیارات ایشان است و جز رهبری معظم هیچ مرجع دیگری صلاحیت باز کردن این باب را ندارد وی درباره زمان وقوع این تغییرات تصریح کرد: دور و نزدیک بودن این تغییرات هم با مقام معظم رهبری است اما قطعا این اتفاق در چند ماه آینده رخ نخواهد داد. یعنی این پیش بینی که می گوید این اتفاق تا قبل از پایان سال نود عملی می شود، اصلا شدنی نیست این عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در کرمانشاه یادآور شد: مقام معظم رهبری فرمودند "در آینده ای احتمالا دور" این یعنی ممکن است آینده احتمالا نزدیک هم باشد. ایشان اصلا نفرمودند آینده خیلی دور، بلکه از آیندای احتمالا دور یاد کردند. بنابراین از این فرمایش ایشان آینده احتمالا نزدیک هم برمی آید. یعنی این آینده احتمال دارد که دور باشد و احتما هم دارد که نزدیک باشد محمد دهقان در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که این تغییر تا سال 92 انجام شود و انتخابات آینده ریاست جمهوری برگزار نشود، گفت: این احتمال را نمی شود از نظر دور داشت. البته باز هم تاکید می کنم که این موضوع بستگی به ابتکار مقام معظم رهبری دارد اما به هر حال این احتمال هم دور از ذهن نیست. به این صورت که در سال آینده بعد از انتخابات پارلمان اگر مقام معظم رهبری تشخیص داده و دستور تشکیل شورای بازنگری را بدهند، ممکن است که ما در سال 91 بتوانیم تعیین تکلیف و با تشکیل رفراندوم کار را تمام کنیم.

No comments:

Post a Comment